Kulit Alergi, Bengkak, Ruam Dan Gatal

Gatal-Gatal

Urtikaria juga dikenali sebagai gatal-gatal merah, gatal dan ruam bengkak yang boleh berlaku kepada sesiapa sahaja pada mana-mana peringkat umur. Biasanya muncul di dalam kelompok yang tiba-tiba dalam pelbagai bentuk dan saiz dan meninggalkan dengan cepat dalam masa beberapa minit atau beberapa jam.

Punca Gatal-Gatal

Gatal-gatal boleh dicetuskan oleh sebarang ubat atau makanan. Makanan yang paling biasa yang sering mencetuskan gatal-gatal termasuk kacang tanah, badam dan walnut.Selain daripada ini, kerang-kerangan seperti ketam, tiram dan udang boleh menyebabkan gatal-gatal pada sesetengah orang. Beberapa ubat-ubatan yang boleh menyebabkan gatal-gatal adalah aspirin, sulfa, penisilin, dan phenobarbital.

Sesetengah jenis gatal-gatal boleh dicetuskan tanpa alahan mana-mana. Ia umumnya muncul apabila sesuatu aktiviti meningkatkan suhu badan seperti senaman, mandian panas, tekanan emosi atau demam. Selepas kenaikan suhu badan, apabila badan kita akan sejuk, jenis ini gatal-gatal berlaku. Dengan cara yang sama, selepas kulit terdedah kepada angin sejuk atau air, gatal-gatal akibat sejuk boleh berlaku. Kebanyakannya muncul di mulut atau bibir. Begitu juga dengan gatal-gatal solar matahari yang berlaku apabila kulit terdedah kepada cahaya matahari atau lampu matahari.

Apabila gatal-gatal mempengaruhi seseorang setiap hari atau sering dan terus lebih lama daripada satu bulan, ia dipanggil “urtikaria kronik”. Walaupun ia tidak mencetuskan oleh alergi, namun doktor pakar allergists boleh menilai masalah dan menawarkan rawatan yang terbaik.
Ia adalah lebih baik untuk mengelakkan makanan dan ubat-ubatan yang mencetuskan gatal-gatal. Apabila gatal-gatal kerap berulang, allergist menetapkan antihistamin untuk merawat gejala-gejala.

ALERGI SENTUHAN

Dermatitis (alergi) sentuhan ruam atau kerengsaan yang disebabkan pada kulit apabila kulit datang dalam hubungan dengan bahan asing tertentu. Bahan-bahan yang sering pencetus dermatitis sentuhan dalam ramai orang termasuk penyelesaian pembersihan tertentu, bahan pencuci, sesetengah logam, tumbuh-tumbuhan beracun seperti racun ivy, bahan kimia, kosmetik, nikel, pewarna, getah (LATEX), minyak wangi, makanan tertentu dan seumpamanya.
Apabila perengsa bersentuhan dengan kulit, mereka lebih menyakitkan daripada gatal. Lagi kulit kekal dalam hubungan dengan perengsa, lebih teruk akan tindak balas. Orang yang bekerja di pembersihan, logam rambut, dan industri kejuruteraan kimia, dan hortikultur sering membangunkan dermatitis sentuhan.

Bahan yang menyebabkan keradangan harus dielakkan dengan menggunakan sarung tangan atau dengan cara lain. Sejak radang ini adalah bukan alergi, mengelakkan perengsa boleh mencegah kerosakan kulit dan memberikan kelegaan.
Dermatitis alergi sering disebabkan oleh menyentuh racun tumbuhan ivy, yang mengakibatkan pembangunan lepuh merah yang gatal pada kulit. Reaksi alahan boleh berlaku selepas 25 hingga 48 jam selepas bersentuhan dengan perengsa. Tindak balas ini akan hilang selepas 15 hingga 30 hari walaupun selepas rawatan.

Penjagaan yang sesuai boleh membantu anda berasa lebih baik. Untuk diagnosis yang tepat, sila berjumpa dengan doktor pakar allergist. Beliau akan memberikan penilaian yang betul dan pelan rawatan untuk menguruskan alahan kulit.

* sumber dipetik dari http://www.girlishh.com/important-things-to-know-about-skin-allergies/

* Info lain boleh rujuk website Allergy Centre Malaysia

Comments

This entry was posted in KESIHATAN. Bookmark the permalink.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

15 Responses to Kulit Alergi, Bengkak, Ruam Dan Gatal

  1. adoy_ayyy says:

    Xsebut pn nm ak!!aaahhhhhh..mls lyn ko da..~

  2. mjas says:

    sy berumur 27tahun,badan rasa gatal gatal dan ada bintik bintik merah.seluru bdan di tumbuhi bintik merah dan rasa gatal.apa ka ubat nya?

  3. marina says:

    sy nk tnyer apekh pnyakit yg sy alami skang,,,,,
    badan sy naik bintik2 merah..first die naik dkat lengan,sy x pnah sakit cmni..
    ni kali kedua sy kne…sblm nie sy dmam..pastu nek bintik2 merah n sy x bleh mkn ape2 pn..mnum i pn just ckit,,,bdan jd lemah,,,then kpala slalu pening n kdg2 ser nk jatuh pengsan..

    • yuzi says:

      salam.. sy bukan lah doktor atau pakar penyakit. cuma sekadar berkongsi di dalam penulisan blog. jadi diharap saudari segeralah berjumpa doktor bertauliah bagi mengetahui punca sebenar penyakit tersebut. jangan ditangguh2 khuatir akan lebih mudarat nnti. segera lah ke klinik ok.

  4. maria says:

    bdn sya gatal2 dan ia menjadi merah setelah sya garu…hampir satu bdn sya terasa gatal2 , bengkak dan memerah apabila di garu…apakah ubat yg sesuai digunakan untuk penyakit sya ni?

  5. jue says:

    slm. sye mngalami bengkak dan gatal2 pde tbuh bdan,smakin d garu smakin byak bgkak yg ade, seolah2 mcm kna ulat bulu, lagi2 di tmpat yg berpeluh.. rsenye bkan alahan mknan, ini pn alergi kulit ke? sb ibu sye pn slalu jdi mcm ni..

  6. Nath Anna Nur says:

    Salam , apakah ini penyakit yang saya alami ?? Baru bangun tidur tadi tiba-tiba je bibir saya gatal . Saya ingatkan jerawat kecil yang tumbuh . Bila di sentuh rasa gatal . Then, dalam beberapa minit je mula merebak jadi kembang . Huhuhuhu . Malulah pulak tengok rupa macam itu .

  7. miaa says:

    Haha, klakar plak bace komen2 kat sini.. btw, saye pun gatal2 jugak, thanks for the info.

  8. reny says:

    aduh numpang comen ya .
    saya sebel baget gatal yg datang tiba tiba di bibir vegina menyiksa risih bgt .
    kasi tau dong cara mengatasinya
    trima kasih

  9. Nard Khadri says:

    Sy pn ader alergy..lps kawen br jd..dlu sental pe je berkilo2..elok je..jz mkn cetrizet o cetrizine je yg jual kt farmasi..dktor pn xley ckp pe klu g pn..dia soh pntang mkn..adoy..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge